Modern társadalmunkban alapvető elvárás, hogy rendelkezzünk a digitális világ minél magasabb szintű alkalmazásához szükséges kompetenciákkal, tudással és képességekkel. Az egyre modernebb technológiákkal bíró generációk oktatásában elkerülhetetlen, hogy tanárként mi magunk is rendelkezzünk ezekkel a tudás- és képességelemekkel. Vezetői képességeinket és készségeinket nem csupán a megszokott közösségszervező folyamatokban kell latba vetnünk, hanem az iskolában alkalmazott digitális-technológiai térben és folyamatokban is.
Tanárként a kritikai, innovatív, problémaközpontú gondolkodás segítségével diákjainkat is hatékonyabban tudjuk hozzásegíteni ezen készségek elsajátításához. Az életszerű helyzeteket idéző, digitális eszközöket és forrásokat is felhasználó szimulációk, projektek nem csupán a kreatív, kooperatív kompetenciák fejlődését segíti elő, hanem hozzájárulnak a digitális világban való magabiztos, tudatos és hatékony működés elsajátításához is.
Bár a technológia jövőbeli lehetőségeit csak korlátoltan vagyunk képesek prognosztizálni, az elérhető legújabb eszközök, programok ismerete és használata segít elsajátítani a digitális világ sajátos működési logikáját, melynek birtokában nagyobb potenciállal lehetünk “up-to-date”-ek a világ dolgaiban - akár saját szakterületünket nézzük, akár a globális világ eseményeit és tendenciáit.
Tanárként fontos kompetenciának és feladatnak tartom, hogy a ránk bízott diákság figyelmét is felhívjuk ezen eszközök használatának lehetőségeire, előnyeire és veszélyeire, buktatóira egyaránt. Nem elég azonban az elméleti felkészítés, a digitális eszközök mindennapi iskolai feladatokba történő integrálásával tanulóink saját maguk tapasztalhatják meg a techológiában rejlő sokrétű lehetőségeket. Rá kell vezetnünk őket, hogy a rendelkezésre álló eszköz - és programbázist hogyan tudják hatékonyan felhasználni és alkalmazni saját életük, tanulmányaik szervezésében, alalkításában, hozzájárulva ezzel autoriter valóságuk hatékony és felelősségteljes meneddzseléséhez.
Földrajz és történelem szakos tanárként különösen fontosnak és szerencsésnek érzem magam a digitális kompetenciák használati lehetőségeivel kapcsolatban.
Egyrészt, a történeti események, folyamatok nagyon jó terepet szolgáltatnak a modellezéshez, projektmunkákhoz, vitákhoz. A digitális állampolgárság sajátságait könnyedén és beszédesen össze lehet kapcsolni az általános állampolgári ismeretekkel, valamint a folyamatokban, összefüggésekben való gondolkodás, tervezés, elemzés, értékelés, reflektálás ugyanannyira sajátja a történeti gondolkodásnak, mint a digitális technológiák alkalmazási lehetőségeinek.
Másrészt viszont, a földrajzi tanulmányok során a különböző természeti- és társadalmi-gazdasági folyamtok ábrázolásában, megértésében is majdhogynem végtelen lehetőségek állnak rendelkezésünkre a földrjazi tudás elsajátításában.
Egyrészt, a történeti események, folyamatok nagyon jó terepet szolgáltatnak a modellezéshez, projektmunkákhoz, vitákhoz. A digitális állampolgárság sajátságait könnyedén és beszédesen össze lehet kapcsolni az általános állampolgári ismeretekkel, valamint a folyamatokban, összefüggésekben való gondolkodás, tervezés, elemzés, értékelés, reflektálás ugyanannyira sajátja a történeti gondolkodásnak, mint a digitális technológiák alkalmazási lehetőségeinek.
Másrészt viszont, a földrajzi tanulmányok során a különböző természeti- és társadalmi-gazdasági folyamtok ábrázolásában, megértésében is majdhogynem végtelen lehetőségek állnak rendelkezésünkre a földrjazi tudás elsajátításában.
Az említett kompetenciák, készségek és tudás birtokában mind tanárként, mind diákként sikeresebben boldogulhatunk világunkban, nagyobb eséllyel fogunk tudni gyorsan és hatékonyan reflektálni a körülöttünk végbemenő változásaokra és jelenségekre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése