Pár perces bemutatás a kollaboratív tudásépítés módszerének iskolai alkalmazásáról. Célja a kollaboráció jelenségének és fogalmának tisztázása, elkülönítés a kooperációs technikáktól. Az iskolai alkalmazás folyamatának rövid bemutatása, az alkalmazás hasznos hozadékainak megemlítése.
Választásom azért esett erre a témára, mivel egyetemi tanulmányaim során keveset hallottam a kollaboratív tudásépítésről és szerettem volna megosztani másokkal is ezt a rendkívül hasznos tanulásszervezési mechanizmust.
A felvétel előkészítése során rendszereztem a témában összegyűjtött legfontosabb ismeretanyagaimat és készítettem egy olyan vázlatot, mely a szöveg felmondása során segített vezetni a gondolataimat. Emellett kerestem egy olyan aláfestő hanganyagot, mely hangulatában, intenzitásában megfelelt a szöveghez. (Ludovico Einaudi - Divenire) Végül némi gyakorlás után felmondtam a szöveget.
A feladatvégzés közben bevallom kissé furcsán éreztem magam, olyan volt, mint ha egy rádióműsorhoz készítenék hanganyagot. Kissé nosztalgikus érzés is hatalmába kerített, mivel gyermekkorom meghatározó élményei köthetőek a szüleim által üzemelt rádiókhoz, valamint magam is dolgoztam az iskolai rádióban.
A felvétel előkészítése során rendszereztem a témában összegyűjtött legfontosabb ismeretanyagaimat és készítettem egy olyan vázlatot, mely a szöveg felmondása során segített vezetni a gondolataimat. Emellett kerestem egy olyan aláfestő hanganyagot, mely hangulatában, intenzitásában megfelelt a szöveghez. (Ludovico Einaudi - Divenire) Végül némi gyakorlás után felmondtam a szöveget.
A feladatvégzés közben bevallom kissé furcsán éreztem magam, olyan volt, mint ha egy rádióműsorhoz készítenék hanganyagot. Kissé nosztalgikus érzés is hatalmába kerített, mivel gyermekkorom meghatározó élményei köthetőek a szüleim által üzemelt rádiókhoz, valamint magam is dolgoztam az iskolai rádióban.
A feladat során külön figyelmet kellett fordítanom a lényeg kiemelésére és hangsúlyozására, valamint arra is, hogy megfelelő íve legyen a hanganyagnak. Újraélhettem vers- és prózamondó versenyes élményeimet is, hiszen újfent nagyon kellett figyelnem a kiejtésemre, szóhasználatomra, artikulációmra és intonációmra.
Jómagam történelem óra keretében sok lehetőséget látok a podcastok alkalmazására. Főként olyan feladatok kapcsán használnám az alkalmazást, melyek különböző személyek, csoportok konfliktusát dolgozzák fel. A feladatok fő célja az lenne, hogy az adott személy álláspontjának képviselete vagy adott személlyel készített képzeletbeli interjú során a diákok jobban bevonódva közelebb érezzék magukhoz a konfliktus súlyát és jobban beleláthassanak egy adott történeti helyzet bonyolultságába, összetettségébe.
Podcast alkalmazása a tanítási folyamatban - konkrét példa
Konkrét példa gyanánt a reformkor tárgyalásánál tizedikes gimnazista csoport esetében feladat lehetne, hogy párokba rendeződve készítsenek a korszak egy-egy meghatározó személyiségével interjút a szabadságharcot megelőző magyarországi viszonyokról. (Ferenc József császár, Kossuth Lajos, Széchenyi István, gróf Andrássy Gyula, Sissi hercegnő stb.) Egy történelmi személyt több páros is választhat, de ilyen esetben meg kéne egyezniük a diákoknak, hogy ki milyen kérdéskörre teszi a hangsúlyt az interjú során(gazdaság, vallási megosztottság, népesség, politika).
Az interjúban 5-8 darab, a korabeli (1820-1847) Magyarország viszonyaira vonatkozó kérdést kellene feltenni az adott történeti személynek. A kérdéseket és a válaszokat is a páros tagjai prezentálnák, egyikük lenne a kérdező, másik az interjúalany. Az elkészített felvételeket meg kellene osztani egy online felületen, ahol egymás munkáját is értékelhetnék a diákok.
Az értékelésnél figyelembe venném a szaktárgyi tudás korrektségét, az interjú műfaj szabályainak betartását,a kérdések-válaszok kreatív megfogalmazását, a nyelvi helyességet és választékosságot, valamint a felhasznált hangeffekteket, aláfestő zenét. Végül a társak munkáira beérkező értékelések és szavazatok alapján közönség díjast hirdetnénk, akik interjúját lejátszanánk az iskolarádióban.
A feladat rendkívül sokrétű, ezáltal többféle kompetenciát is fejleszt. A párokban történő munka fejleszti a diákok kooperációs, szociális készségeit és segít megtanulni a minél jobb munkamegosztás kialakítását. A feladat gyakorlati kivitelezése hozzájárul a digitális kompetenciák fejlesztéséhez, valamint a kritikus gondolkodás kialakulását és alakulását is katalizája. Az interjú műfaji kereteinek betartása, a nyelvi helyesség és választékosság nagyban hozzájárul a verbális, kommunikációs készségek fejlesztéséhez is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése