2017. május 27., szombat

Teachers Labs: Making Professional Development Collaborative

Az Edutopián látott video fókuszában egy rendkívül érdekfeszítő módszer áll, mely során tanárok egymást segítve, közösen vitatnak meg pedagógiai gyakorlatokat, tanítási technikákat és fogásokat, így segítve elő a közös fejlődést.

Az egymást segítő tanári attitűd, a pedagógustársakkal való kommunikáció, a kölcsönös segítség- és véleménykérés bizonyos szempontból nagyon alapvetőnek és egyértelműnek tűnik. Saját tapasztalataim és a hallottak alapján azoban sajnos a gyakorlat teljesen más képet mutat. Adott iskolában együtt dolgozó pedagógusok közt gyakori a rivalizálás, a másik bírálása vagy “jobb esetben” egyszerűen csak a kommunikáció hiánya. Pedagógiai képzésünk során számtalanszor elmondják nekünk, hogy mennyire fontos ráébreszteni a gyerekeket az együttműködés fontosságára, megteremteni a lehetőséget, hogy elsajátítsák a közös munkához szükséges kompetenciákat. Ezzel szemben a legtöbb pedagógus nem tudja, nem fektet energiát abba, hogy tanár társaival közösen fejlesszék tanári attitídjüket. 

Ennek ellenpéldájaként tekintehtünk a fent említett videoban látottakra. Pár fős, különböző szakterületeken tanító tanárokból álló testület szervezetten, konkepció szerint kollaborál annak érdekében, hogy személyes tudásukat és tapasztalataikat megosztva elősegíthessék egymás szakmai fejlődését. A pár órás találkozások mindig meghatározott rend szerint zajlanak.

Prtotokoll:
1, A mester tanítás egy problémakörének definiálása
2, A legjobb gyakorlatok összegyűjtése brainstorm-jelleggel
3, Egy önként jelentkező kolléga tanórájának meglátogatása
4, A megfigyeltek megvitatása, összegzés

A videoban konkrétan a diákok egymással való kommunikációját vizsgálják meg a résztvevők egy matematika óra keretében. Minden tanár nagyon konstruktív hozzáállást mutat, az egymással való verbális megnyilatkozások során is használják azokat a társalgási formulákat és elfogadó, támogató attitűdöt, melyeket diákjaiknak is igyekeznek megtanítani. Legvégül az adott téma szakértője összefoglalót készít a leghatékonyabbnak bizonyuló módszerekről.


Összességében elmondhatom, hogy rendkívül motiválónak tartom a videot. Őszintén bízom benne, hogy magam is részese lehetek majd valamilyen hasonló jellegő szakmai körnek, csoportnak és, hogy magam sem felejtem majd el, hogy mennyi mindent tanulhatunk másoktól. A résztvevő tanárokból óriási elhivatottság árad és rendkívül tisztelnivalónak tartom azt az alázatot, ahogyan szakmájukhoz, a tanításhoz, egymáshoz és diákjaikhoz fordulnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése